150 διαμάντια νεοελληνικής τέχνης


Εναν μικρό κι εύχρηστο οδηγό θυμίζει ο κατάλογος που συνοδεύει την έκθεση της Πινακοθήκης του Δήμου Αθηναίων. Ελαφρύς για το σακίδιο του τουρίστα (δίγλωσσος), προσιτός για την τσέπη του φιλότεχνου (στοιχίζει μόνο 5 ευρώ), όπως οι καιροί επιβάλλουν.

«Το εργαστήριο του ζωγράφου» (1990), της Ιφιγένειας Λαγάνα
«Το εργαστήριο του ζωγράφου» (1990), της Ιφιγένειας Λαγάνα


 Οι πολυτελείς τόμοι του παρελθόντος δεν συνάδουν με τα νέα ζητούμενα.

Το περιεχόμενό του όμως μόνο φτωχό δεν είναι. Οπως άλλωστε και η έκθεση με τίτλο «Από τον Ακαδημαϊσμό έως τις Σύγχρονες Αναζητήσεις» που εκτείνεται στα δύο νέα κτήρια του Μεταξουργείου, προσφέροντας μια διαδρομή σε όλη την ιστορία της νεοελληνικής τέχνης από τα τέλη του 19ου έως σήμερα μέσα από 150 έργα-σταθμούς, αποκτήματα της συλλογής της Πινακοθήκης.
Στο κεντρικό κτήριο των οδών Λεωνίδου και Μυλλέρου μάς καλωσορίζουν έργα όπως του Σπυρίδωνος Προσελέντη, του Γεωργίου Ιακωβίδη, του Γεωργίου Ροϊλού και του Αγγελου Γιαλλινά. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται και στην «ομάδα Τέχνη» που ιδρύθηκε το 1917 με πρωτοβουλία του Νικολάου Λύτρα ως αντιπαράθεση προς την Ακαδημία του Μονάχου. «Η περιφορά Αναστάσεως» του Θεόφραστου Τριανταφυλλίδη τραβά με ευκολία την προσοχή μας.
Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει ο τρόπος με τον οποίο υποδέχτηκαν οι Ελληνες καλλιτέχνες τα κινήματα της μοντερνικότητας. Ο ιμπρεσιονισμός, για παράδειγμα, δυσκολεύτηκε να εφαρμοστεί στην Ελλάδα όπου η διαυγής ατμόσφαιρα δεν διευκολύνει την αχλύ του φωτός. Το πλέον εύγλωττο ιμπρεσιονιστικό έργο της συλλογής ανήκει στον Μιχάλη Οικονόμου. Αντίστοιχα και ο εξπρεσιονισμός στην Ελλάδα είναι λιγότερο επιθετικός από το γερμανικό πρότυπο. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα αποτελούν δύο έργα του Μπουζιάνη.
Εργα εκπροσώπων της γενιάς του '30, όπως του Κωνσταντίνου Παρθένη και του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα καθώς και υπερρεαλιστών όπως του Εγγονόπουλου ολοκληρώνουν την περιήγησή μας στο πρώτο κτήριο.
Το δεύτερο με είσοδο από την οδό Γερμανικού -προορισμένο να φιλοξενεί τις περιοδικές εκθέσεις- ανήκει στην πιο σύγχρονη έκφραση της ελληνικής τέχνης. Η μοντερνικότητα με ατομικά ιδιόλεκτα, καθώς και η αφαίρεση είναι στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των σύγχρονων Ελλήνων καλλιτεχνών, οι οποίοι «μακράν πλέον των "-ισμών" και των κινημάτων μετέρχονται διαφορετικούς εκφραστικούς κώδικες, θεματική και υλικά για να αποκαλύψουν τις ατομικές "μυθολογίες" τους» όπως επισήμανε στην ξενάγησή της η Νέλλη Κυριαζή, ψυχή της Δημοτικής Πινακοθήκης τα τελευταία 35 χρόνια.
Τόσο στην έκθεση όσο και στον κατάλογο υπάρχουν άγνωστα έργα που παρουσιάζονται για πρώτη φορά. Μεταξύ άλλων των Ηλία Φέρτη, Σπύρου Παπαλουκά, Γεράσιμου Στέρη, Αννας Κινδύνη, Χρήστου Δαγκλή, Ιφιγένειας Λαγάνα και Θεοχάρη Μορέ.
Στο εξώφυλλο του καταλόγου φιλοξενείται μια λεπτομέρεια από τη «Σύνθεση με δύο φιγούρες» της Μαρίας Σπέντζα, που έφυγε από τη ζωή φέτος. Γίνεται έτσι κι ένα είδος «ομάζ» στην καλλιτέχνιδα. Η επιλογή των εκατόν πενήντα έργων της έκθεσης έγινε ανάμεσα στα τρεις χιλιάδες που διαθέτει η Συλλογή της Δημοτικής Πινακοθήκης. Τα περισσότερα προέρχονται από δωρεές. Οι αγορές έργων έχουν σταματήσει από το 2006 για οικονομικούς λόγους.
Την Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων επισκέπτονται κάθε χρόνο εννέα χιλιάδες μαθητές χάρη και στα εκπαιδευτικά της προγράμματα που έχουν αναλάβει μουσειοπαιδαγωγοί. «Δεν γνωρίζουμε αν θα τους έχουμε εδώ και τον επόμενο μήνα, καθώς είναι συμβασιούχοι», επισήμανε η Νέλλη Κυριαζή. Ενώ η Αννα Φιλίνη, τελευταία πρόεδρος του Πολιτισμικού Οργανισμού του Δήμου Αθηναίων καθώς με τη νέα χρονιά θα συγχωνευτεί με τον Οργανισμό Νεολαίας και Αθλησης, ευχήθηκε ο πολιτισμός να τύχει της ίδιας βαρύτητας.
* Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Τρίτη έως Σάββατο 10 π.μ. - 2 μ.μ. και 5 μ.μ. - 9 μ.μ. Κυριακή: 10 π.μ. - 2 μ.μ. Πληροφορίες: 2103231841. *

Πηγή: enet.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αφήστε στο σχόλιο σας. Είναι πολύτιμο!

Από το Blogger.

Popular Posts