Κιβωτός. Παλαιοί σπόροι και νέες καλλιέργειες

0
com

Η «Κιβωτός» είναι η ελληνική πρόταση στη 12η Διεθνή Έκθεση Αρχιτεκτονικής στη Μπιενάλε της Βενετίας. 

Σύμφωνα με τους δημιουργούς της (Φοίβη Γιαννίση, Ζήσης Κοτιώνης), η εγκατάσταση αυτή αναστοχάζεται τους παλαιούς σπόρους και την ιδεολογική βιοποικιλότητα που είναι διαθέσιμη αλλά ξεχασμένη και υπό εξαφάνιση, καθώς ταυτόχρονα επαγγέλλεται νέες κουλτούρες εδαφικής ζωής. 

Στο Ελληνικό Περίπτερο, ο Ορέστης Δαβίας επιμελείται τη συλλογή φυτογενετικού υλικού, ο Γιάννης Ισιδώρου με την οπτική και ηχητική του εγκατάσταση παράγει ένα περιβάλλον προσομοίωσης με την αρχική αγροτική παραγωγική εμπειρία. Ο Κώστας Μανωλίδης με τις τοπιακές τοπολογίες του υπαινίσσεται τη δυνατότητα αναστοχασμού πάνω στον πλούτο του εδάφους μέσα από τις αναπαραστάσεις του. Η Μαρία Παπαδημητρίου με το εργαστήριο σπορείας της επανεισάγει στο εκτεταμένο έδαφος της μητρόπολης πρακτικές αγροτικές συνδυασμένες με την ηδονική εμπειρία της διατροφής. Ο Αλέξανδρος Ψυχούλης στοιχειοθετεί ίχνη ενός οδηγού για τον επίδοξο κηποτέχνη-καλλιεργητή της αστικής ζωής. Η ίδια η Κιβωτός που σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε, φέροντας τη βαριά μνήμη του φυτογενετικού υλικού από τα ελληνικά τοπία, ταυτόχρονα ταξιδεύει, και μαζί με αυτήν οι επισκέπτες, ανύποπτοι αλλά γνώριμοι κάτοικοι ενός κόσμου στον οποίο η συλλογική επιβίωση γίνεται συνθήκη επιβίωσης του ίδιου του κόσμου εντός του οποίου επιβιώνουμε. Η διέγερση των αισθήσεων, η απόλαυση και ο ηδονισμός, η συντροφικότητα και η συμβίωση έτσι όπως τις έζησαν όλοι οι συνεργάτες μαζί μέσα από την πεντάμηνη εμπειρία της υλοποίησης του συλλογικού έργου, εγκαθίστανται στην Κιβωτό, ως αντίποδας στον καταναλωτικό μοναχισμό της μητροπολιτικής ζωής. 

Επίτροποι-Επιμελητές: Φοίβη Γιαννίση, Ζήσης Κοτιώνης
Σχεδιασμός Κιβωτού και Εγκατάστασης: Φοίβη Γιαννίση, Ζήσης Κοτιώνης



Πηγή: www.benaki.gr

Εις μνήμην ενός μεγάλου

0
com
«Δεν μετανιώνω για τις θάλασσες που έχασα για να ξενυχτώ νύχτες ατέλειωτες σε μισοφωτισμένες σάλες θεάτρων με όλους εκείνους, συγγραφείς, σκηνοθέτες, ηθοποιούς, τεχνικούς, ηλεκτρολόγους, που υφαίνουν από νύχτα σε νύχτα το στημόνι και το υφάδι της θεατρικής τέχνης στον τόπο μας», έλεγε ο ζωγράφος Σπύρος Βασιλείου για τη γόνιμη εμπλοκή του με τη θεατρική τέχνη.

Αυτή η πολύτιμη διάσταση της τέχνης του, ένα μεγάλο μέρος του σκηνογραφικού του έργου, παρουσιάζεται στην έκθεση «Ο Σπύρος Βασιλείου και το θέατρο», που φιλοξενείται στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς. Αφορμή για τη διοργάνωσή της είναι η συμπλήρωση 26 χρόνων από το θάνατο του ζωγράφου (1903-1985).
Τρισδιάστατες αλλά και ζωγραφικές μακέτες, φωτογραφίες και κοστούμια από 44 θεατρικές παραστάσεις και τρεις ταινίες αποκαλύπτουν το ταλέντο και την καινοτόμο συνεισφορά του Σπύρου Βασιλείου στη σκηνογραφία. Ενα εξώφυλλο με τη μορφή του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη στο περιοδικό «Ελληνικά Γράμματα», τον Φεβρουάριο του 1929, έγινε το «διαβατήριό» του για το θέατρο και την εκκίνηση μιας πορείας που τον κατατάσσει στους δημοφιλέστερους καλλιτέχνες της γενιάς του '30, εκείνους που διαμόρφωσαν τη μεταπολεμική σκηνική αισθητική. Οπως αφηγούνταν ο ίδιος ο ζωγράφος, αντικρίζοντας ο Φώτος Πολίτης την εικόνα του Παπαδιαμάντη, είχε πει για τον Βασιλείου: «Αυτός είναι σκηνογράφος, θέλω να τον γνωρίσω».
Υστερα από ένα μήνα ο ζωγράφος προετοίμασε τη σκηνογραφία για τα «Κορακιστικά» τού Ιάκωβου Ρίζου Νερουλού στο Εθνικό Θέατρο. Με αυτή την εργασία συμμετείχε, όπως σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης Ιλια Λακίδου, «στην προσπάθεια του Φώτου Πολίτη, την οποία συνέχισαν η Μαρίκα Κοτοπούλη, ο Κάρολος Κουν και ο Σωκράτης Καραντινός στη διάρκεια του Μεσοπολέμου, να διαμορφωθεί μια νέα καλλιτεχνική σκηνογραφία που να ικανοποιεί ταυτόχρονα εθνικά και μοντερνιστικά αιτήματα. Και να λειτουργήσει ως αντίλογος, αφενός στο νεωτεριστικό πνεύμα του εμπορικού θεάματος της επιθεώρησης και της οπερέτας και αφετέρου στο "γερμανικό" ύφος του Εθνικού Θεάτρου».
Η καθιέρωσή του ήρθε την περίοδο 1940-49 από τη συνεργασία τόσο με το Εθνικό Θέατρο όσο και με ιδιωτικούς θιάσους. Το διάστημα 1950-1967 υπηρέτησε ποικίλα θεατρικά είδη, από την επιθεώρηση έως το θέατρο για παιδιά.
Η πρώτη σημαντική ενασχόλησή του με το αρχαίο δράμα ξεκίνησε από το σινεμά και τη διάσημη «Ηλέκτρα» του Μιχάλη Κακογιάννη (1962). Στην έκθεση βλέπουμε κοστούμια και μακέτες της ταινίας καθώς και την προβολή ενός χαρακτηριστικού αποσπάσματός της. Ως σκηνικό πλαίσιο του φιλμ είχε χρησμιμοποιηθεί η Ακρόπολη των Μυκηνών, το γυμνό τοπίο της Κερατέας, ειδικά κατασκευασμένες καλύβες από πέτρες, καλάμια και άχυρο, ενώ για τα κοστούμια ο Βασιλείου είχε συνδυάσει μοτίβα της μυκηναϊκής και μινωικής περιόδου με μεταγενέστερες παραδοσιακές φορεσιές και αστικά φορέματα του '60.
Αρκετοί ήταν οι δημιουργοί του θεάτρου με τους οποίους συνεργάστηκε (από τον Σωκράτη Καραντινό, τον Γιώργο Θεοτοκά και τον Αλέξη Σολομό μέχρι τους Τάκη Μουζενίδη, Μάνο Κατράκη και Ραλλού Μάνου) σε παραστάσεις έργων του Σέξπιρ («Η στρίγγλα που έγινε αρνάκι», «Χειμωνιάτικο παραμύθι» Ονειρο καλοκαιρινής νύχτας», «Βασιλιάς Ληρ»), του Αριστοφάνη («Ειρήνη») του Νίκου Καζαντζάκη («Ο Χριστός ξανασταυρώνεται»), του Βιτσέντζου Κορνάρου («Η θυσία του Αβραάμ») και πολλών άλλων.
Αισθητικό χαρακτηριστικό της σκηνογραφικής δουλειάς του είναι, μεταξύ άλλων, η δεξιοτεχνική συνύπαρξη μοτίβων της ελληνικής παράδοσης, λαϊκής και βυζαντινής, με σύγχρονα στοιχεία.
* Την έκθεση, που διαρκεί έως 15 Μαΐου, συνοδεύει εικονογραφημένη έκδοση με χρονολόγιο, πλήρη παραστασιογραφία και φιλμογραφία του. *

Πηγή: www.enet.gr

Τίνα Μάσχα: Στο πέρασμα των αιώνων

0
com
Στη Βασιλική του Αγίου Μάρκου Ηρακλείου Κρήτης, πρόκειται να πραγματοποιηθούν τα εγκαίνια της έκθεσης ζωγραφικής της καταξιωμένης διεθνώς εικαστικούΤίνας Μάσχα ...την Δευτέρα 21 Μαρτίου 2011 και ώρα 20:00, υπό την αιγίδα του Δήμου Ηρακλείου. Τίτλος της Εκθέσεως: «Στο πέρασμα των Αιώνων» και παρουσιάζεται με επιμέλεια και ευθύνη διοργάνωσης της Έλενας Αρμένη.


Η εικαστικός Τίνα Μάσχα, με όχημα την Τέχνη της Αγιογραφίας, παρουσιάζει την εξέλιξη της κλασσικής ζωγραφικής του Ελληνικού Πολιτισμού, προσφέροντάς της την αναγκαία μεταβυζαντινή εξέλιξη, με τη χρήση έντονων φωτεινών χρωμάτων. Το στοιχείο που δεσπόζει στα έργα της Εικαστικού είναι το Φως, το οποίο φωταγωγεί τα εικονιζόμενα πρόσωπά της και εν τέλει ολόκληρη την απεικόνισή της, δημιουργώντας μια εικαστική φωτοχυσία. 



Για το ιδιαίτερο αυτό εικαστικό γνώρισμα των Έργων της  Εικαστικού έχει προγραμματισθεί Διάλεξη του Ιστορικού και Θεολόγου κ. Δημητρίου Μεταλληνού στο χώρο της Εκθέσεως, την Τετάρτη 30 Μαρτίου 2011 και ώρα 20:00, με θέμα «Ο Πολιτισμός του Φωτός μέσα από το έργο της Εικαστικού Τίνας Μάσχα», ενώ θα επακολουθήσει ανοικτή συζήτηση με την Εικαστικό.



Η Έκθεση θα παραμείνει ανοικτή στο φιλότεχνο κοινό μέχρι την Πέμπτη 31 Μαρτίου 2011.



Τοποθεσία:Βασιλική του Αγίου Μάρκου Ηρακλείου Κρήτης 

Ημερομηνία Εγκαίνια: Δευτέρα 21 Μαρτίου 2011 και ώρα 20:00
Διάρκεια: έως Πέμπτη 31 Μαρτίου 2011 
Πληροφορίες: Τηλ.: 2810399228  και 6932436280 
Ώρες λειτουργίας: 09:30 – 13:30 και 18:00 – 21:00

Σαλβαδόρ Νταλί

1
com

Ο Σαλβαδόρ Νταλί γεννήθηκε στις 11 Μαΐου 1904 και πέθανε στις 23 Ιανουαρίου 1989. Ήταν ένας από τους σημαντικότερους Ισπανούς ζωγράφους. Συνδέθηκε με το καλλιτεχνικό κίνημα του υπερρεαλισμού στο οποίο ανήκε για ένα διάστημα. Αποτελεί έναν από τους περισσότερο γνωστούς ζωγράφους του 20ου αιώνα και μια πολύ εκκεντρική φυσιογνωμία της σύγχρονης τέχνης.


Ο Νταλί, πλήρες όνομα Salvador Felip Jacint Dalí Domènech, γεννήθηκε στην πόλη Φιγέρας της Ισπανίας και ανήκε σε μια οικονομικά ευκατάστατη οικογένεια.


Ο πατέρας του ήταν δικηγόρος και συμβολαιογράφος, αλλά δεν φαίνεται πως ήταν ιδιαίτερα ενθουσιώδης με τις ικανότητες του Νταλί στη ζωγραφική και το σχέδιο, ικανότητες που έδειξε ότι διέθετε σε σχετικά νεαρή ηλικία. Χάρη κυρίως στην συμπαράσταση της μητέρας του, ο Νταλί παρακολούθησε τα πρώτα μαθήματα ζωγραφικής στη Δημοτική σχολή σχεδίου της πόλης του. Tο 1916 φιλοξενήθηκε από την οικογένεια του τοπικού καλλιτέχνη Ramon Pichot, της πόλης Καδακές, στη διάρκεια θερινών διακοπών της οικογένειας Νταλί, όπου και ήρθε σε επαφή για πρώτη φορά με την μοντέρνα ζωγραφική.

Σε ηλικία 15 ετών, ο Νταλί συμμετείχε στη δημόσια έκθεση του Δημοτικού Θεάτρου του Φιγέρας, το 1919. Το 1921 έχασε την μητέρα του από καρκίνο ενώ μετά το θάνατό της, ο πατέρας του παντρεύτηκε την αδελφή της, γεγονός που δεν αποδέχτηκε ο Νταλί, ο οποίος ένα χρόνο αργότερα εγκαθίσταται στη Μαδρίτη όπου και ξεκινά τις σπουδές του στην Ακαδημία των Τεχνών (Academia de San Fernando).


Αυτή την περίοδο, ο Νταλί πειραματίζεται με τον κυβισμό, αν και οι γνώσεις του γύρω από το νέο αυτό κίνημα είναι αρχικά ελλιπείς και στη Μαδρίτη δεν υπάρχουν άλλοι κυβιστές καλλιτέχνες. Επίσης, έρχεται σε επαφή με το ριζοσπαστικό κίνημα του ντανταϊσμού το οποίο θα επηρεάσει σημαντικά το έργο του σε όλη τη διάρκεια της ζωής του. Συνδέεται παράλληλα φιλικά με τον ποιητή Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα και με τον σκηνοθέτη Λουίς Μπουνιουέλ.

Το 1926 αποβάλλεται από την ακαδημία λίγο πριν τις τελικές του εξετάσεις, καθώς δηλώνει πως κανένας από τους καθηγητές του δεν είναι άξιος να τον κρίνει. Την ίδια χρονιά, επισκέπτεται για πρώτη φορά το Παρίσι όπου συναντά τον Πικάσσο, ο οποίος είχε ήδη κάποια γνώση γύρω από το έργο του Νταλί. Τα επόμενα χρόνια, στα έργα του Νταλί αποτυπώνονται ισχυρές επιδράσεις από το έργο του Πικάσο αλλά ταυτόχρονα αρχίζει να διαφαίνεται ένα προσωπικό ύφος στους πίνακες του Νταλί. Οι εκθέσεις έργων του στη Βαρκελώνη προκαλούν αρκετές συζητήσεις αλλά και διαφωνίες μεταξύ των κριτικών τέχνης.


Το 1929, ο Νταλί συνεργάζεται με τον Λουίς Μπουνιουέλ για τη δημιουργία της ταινίας μικρού μήκους Ανδαλουσιανός Σκύλος. Ο Νταλί βοηθά ουσιαστικά στο σενάριο της ταινίας, η οποία αποτελεί έως σήμερα την πιο καθαρή εφαρμογή του υπερρεαλισμού στον κινηματογράφο. Παράλληλα, ο Νταλί γνωρίζει την μελλοντική σύζυγο του και μούσα του, Ελένα Ντμτρίεβνα Ντελούβινα Ντιακόνοβα, ρωσικής καταγωγής, περισσότερο γνωστή ως Γκαλά (από το όνομα Γαλάτεια). Την ίδια περίοδο, γίνεται και επίσημα μέλος του υπερρεαλιστικού κινήματος, αν και το υπερρεαλιστικό στοιχείο υπάρχει στα έργα του ήδη λίγα χρόνια νωρίτερα.

Στις αρχές της δεκατίας του 1930, ο Νταλί επινοεί επιπλέον την Παρανοϊκο-κριτική μέθοδο, όπως ο ίδιος την αποκαλεί, που αποτελεί ένα είδος υπερρεαλιστικής τεχνικής με σκοπό την πρόσβαση στο ασυνείδητο προς όφελος της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Ο Νταλί στηρίζει την μέθοδο αυτή στην ικανότητα του ανθρώπου να λειτουργεί συνειρμικά, συνδέοντας εικόνες ή αντικείμενα που δεν συνδέονται μεταξύ τους κατ' ανάγκη λογικά. Συνδέεται άμεσα με τον υπερρεαλιστικό αυτοματισμό και τις φροϋδικές θεωρίες γύρω από τα όνειρα.


Ο Νταλί συμμετέχει στην πρώτη μεγάλη υπερρεαλιστική έκθεση στην Αμερική, το 1932, όπου και αποσπά διθυραμβικές κριτικές. Λίγο αργότερα όμως, ο Αντρέ Μπρετόν τον διαγράφει από το υπερρεαλιστικό κίνημα λόγω των πολιτικών θέσεων του, κυρίως σε ότι αφορά την υποστήριξη που φαίνεται να παρέχει στον Φράνκο της Ισπανίας. Στα πλαίσια αυτής της διαμάχης, ο Νταλί δηλώνει πως ο ίδιος είναι όλος ο υπερρεαλισμός ενώ ο Μπρετόν επινοεί τον περίφημο αναγραμματισμό του ονόματος του Νταλί, Avida Dollars (σε ελεύθερη μετάφραση άπληστος για δολάρια) ασκώντας κριτική στο αμιγώς εμπορικό πνεύμα που κατά τη γνώμη των υπερρεαλιστών είχε αναπτύξει ο Νταλί.

Με το ξέσπασμα του πολέμου στην Ευρώπη, ο Νταλί μαζί με την Γκαλά, εγκαθίσταται στις Ηνωμένες Πολιτείες το 1940 όπου και θα ζήσει για τα επόμενα οκτώ χρόνια. To 1941 εργάζεται για την Walt Disney πάνω στη δημιουργία ενός κινούμενου σχεδίου (το Destino) αλλά μόνο 15 δευτερόλεπτα παρουσιάζονται ολοκληρωμένα πέντε χρόνια αργότερα. Το 1942 δημοσιεύεται και η αυτοβιογραφία του The Secret Life of Salvador Dali (Η κρυφή ζωή του Σαλβαδόρ Νταλί).

Μετά την παραμονή του στην Αμερική, περνά το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στην Ισπανία. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την δικτατορία του Φράνκο, προκαλεί δυσμενή σχόλια, τα οποία επεκτείνονται συχνά και στα καλλιτεχνικά του έργα. Την περίοδο 1960 - 1974 εργάστηκε σχεδόν αποκλειστικά για την δημιουργία του Θεάτρου-Μουσείου Γκαλά-Σαλβαντόρ Νταλί στο Φιγέρας.

Το 1982 ο βασιλιάς Χουάν Κάρλος της Ισπανίας του απονέμει τον τίτλο του μαρκήσιου. Την ίδια χρονιά, στις 10 Ιουνίου πεθαίνει η Γκαλά, γεγονός που προκαλεί έντονη θλίψη στον Νταλί, ο οποίος αποπειράται να αυτοκτονήσει.

Ο Νταλί πέθανε τελικά από καρδιακό επεισόδιο στις 23 Ιανουαρίου του 1989 στην πόλη που γεννήθηκε. Ο τάφος του βρίσκεται μέσα στο Μουσείο του στο Φιγέρας.

Πηγή: el.wikipedia.org

Δείτε επίσης:

Πουαντιλισμός ή Πουαντιγισμός

1
com
φωτο από wikipedia.org

πουαντιλισμος (γαλλ. pointillisme): 
1. στην ζωγραφικη, τεχνικη των νεοιμπρεσιονιστων ζωγραφων που χαρακτηριζεται απο την αναλευση του χρωματος σε ακροτατα σημεια, με την παραθεση χρωματος σε λεπτους κοκκους. ταυτιζεται με τον ντιβιζιονισμο (γαλλ. divisionisme, ο ορος προερχεται απο τη γαλλικη λεξη division- διαιρεση). στοχος των οπαδων της τεχνοτροπιας αυτης ειναι η δημιουργια λαμπροτερων χρωματων και ο απολυτος ελεγχος της φωτεινοτητας του εργου.
2. στη μουσικη του 20ου αιωνα, ειναι ενας τυπος παρασημαντικης, που χαρακτηριζεται απο την κυριαρχια ηχητικων στιγμων στα μελωδικα μοτιβα η στις συγχορδιες. 
ο ορος προερχεται απο τη γαλλικη λεξη pointe= αιχμη, στιγμη. 





Ζωγραφική τεχνική που χρησιμοποιεί στίγματα.
Ο όρος προέρχεται από τη γαλλική λέξη pointe = αιχμή, στίγμα.  

Vincent VanGogh
Αυτοπροσωπογραφία με την τεχνική του πουαντιγισμού
φωτό wikipedia.org

Στη ζωγραφική, τεχνική των νεοϊμπρεσιονιστών ζωγράφων που χαρακτηρίζεται από την ανάλυση του χρώματος σε ακρότατα σημεία, με την παράθεση χρώματος σε λεπτούς κόκκους. Ταυτίζεται με τονντιβιζιονισμό. Στόχος των οπαδών της τεχνοτροπίας αυτής είναι η δημιουργία λαμπρότερων χρωμάτων και ο απόλυτος έλεγχος της φωτεινότητας του έργου..

φωτο wikipedia.org

Η μέθοδος εργασίας που ονομάστηκε πουαντιγισμός-(πουά, μικρές γρήγορες πινελιές καθαρού χρώματος σαν κουκίδες τη μια κοντά στην άλλη, έτσι που κάθε τελικό χρώμα μάλλον να συλλαμβάνεται από τον εγκέφαλο, παρά να υπάρχει στο τελάρο)- αποτελεί τεχνική που εισήγαγε στον ιμπρεσιονισμό ο Ζωρζ Σερά και μας ξαναδίδαξε να βλέπουμε φρέσκο τον κόσμο, όπως κάνει κάθε μεγάλος ζωγράφος.

φωτο gerontaiko.blogspot.com
Ο Ζωρζ Σερά εφάρμοσε επιστημονικές αρχές σχετικά με τη φύση του φωτός στη ζωγραφική του.
Δουλεύοντας στο εργαστήριο, μπορούσε να επιστρέψουν σε μία ορθολογική δομή του ζωγραφικού έργου και να εφαρμόσει απερίσπαστος τους νόμους των χρωμάτων. Αποκλείοντας επίσης, κάθε τεχνική χρωματική ανάμιξη στην παλέτα ή στην ίδια τη ζωγραφική επιφάνεια, δούλευε τα έργα του με μικρές ίδιες, ανεξάρτητες πινελιές, αγνών μόνο χρωμάτων που ετοίμαζε από πριν. Τοποθετημένες αυτές η μια δίπλα στην άλλη και ιδωμένες από μια απόσταση, θα ασφάλιζαν τις επιδιωκόμενες οπτικές αναμίξεις. Η τεχνική διαιρεί το φως στα πρισματικά του χρώματα και τα ανασυνθέτει στις οπτικές αναμείξεις τους με την τεχνική της κουκκίδας.

Ο Ζωρζ Σερά γεννήθηκε στις 2 Δεκεμβρίου του 1859 στο Παρίσι, για να σπείρει μιαν νέα άνοιξη για την κουρασμένη ζωγραφική.

Ανρί Ματίς

0
com
Ζωγράφος, γλύπτης, χαράκτης και σκηνογράφος (1869-1954)


Ο Ανρί-Εμίλ-Μπενουά Ματίς δεν ήταν παιδί-θαύμα. Δεν είχε δείξει το παραμικρό ενδιαφέρον για την τέχνη ως τα 20 του χρόνια. Γεννημένος το 1869 στην Πικαρδία της Γαλλίας, όταν ήταν 19 ετών ο νεαρός Ανρί πήγε στο Παρίσι να σπουδάσει νομικά. Παρέμεινε μόλις ένα χρόνο και ύστερα επέστρεψε στο Σεν Κεντέν, όπου ζούσε τότε η οικογένειά του, για να εργαστεί ως κλητήρας σε δικηγορική εταιρεία. Το 1890 όμως έπαθε σκωληκοειδίτιδα και η μητέρα του τού χάρισε ένα κουτί λαδομπογιές για να απασχολείται όσο ήταν στο κρεβάτι. Το κουτί είχε μέσα λίγες κάρτες με διάσημους πίνακες και ο Ανρί έπιασε να τις αντιγράφει. Ενα χρόνο αργότερα παράτησε τη δικηγορική εταιρεία και οποιεσδήποτε βλέψεις για νομική σταδιοδρομία. Ξαναπήγε στο Παρίσι, αυτή τη φορά για να γίνει επαγγελματίας καλλιτέχνης.

Ο Ματίς δεν έσπευσε να διεισδύσει στις τάξεις της παρισινής avant-garde. Μικροαστός καθώς ήταν, με γούστο παλιομοδίτικο για τα μέτρα μιας πόλης που είχε σχεδόν εξοικειωθεί με το έργο του Πολ Σεζάν, του Πολ Γκογκέν και του Βικέντιου βαν Γκογκ, τον εντυπωσίασε περισσότερο η Académie Julian, μια σχολή που διατηρούσε λυσσαλέα τις ρίζες της στον ρομαντισμό και στην ακαδημαϊκή τέχνη των Salon. Οι πρώτοι πίνακες του Ματίς είναι επηρεασμένοι από τον ολλανδικό 17ο αιώνα, κατά τον τρόπο που προτιμούσαν οι γάλλοι ρεαλιστές στη δεκαετία του 1850. Το 1896 ο Ματίς εξέθεσε έργα του στο συντηρητικό Salon de la Société Nationale des Beaux-Arts και θριάμβευσε. Εξελέγη επίτιμο μέλος της Société και η γαλλική κυβέρνηση αγόρασε τον πίνακά του «Γυναίκα που διαβάζει».
Ο χορός
Το 1898 παντρεύτηκε την Αμελί Παρέρ. Τότε περίπου, συμπτωματικά υποθέτουμε, επήλθε η μεγάλη αλλαγή: εκείνη τη χρονιά ο Πολ Σινιάκ, ο ζωγράφος, θεωρητικός και αρχηγός (μετά τον θάνατο του Ζορζ Σερά) των νεο-ιμπρεσιονιστών (ή πουαντιλιστών), δημοσίευσε το μανιφέστο του με τίτλο «Από τον Ευγένιο Ντελακρουά στον νεο-ιμπρεσιονισμό». Ο Ματίς το διάβασε και, χωρίς υπέρμετρο ενθουσιασμό, το βρήκε ενδιαφέρον. Η ιδέα του πουαντιλισμού (η ιδέα, με απλά λόγια, να επιτυγχάνει κανείς ένα χρωματικό μείγμα τοποθετώντας μικρές κουκκίδες ­ «points» στα γαλλικά ­ καθαρού χρώματος τη μία δίπλα στην άλλη) δεν έμοιαζε καθόλου άσχημη. Παράλληλα ο Ματίς, θαμπωμένος από το έργο του Αύγουστου Ροντέν, άρχισε να παρακολουθεί βραδινά μαθήματα γλυπτικής στην Ecole des Beaux-Arts.

Το 1901, αντί να εκθέσει στο συντηρητικό Salon, εξέθεσε στο Salon des Indépendants. Σχεδόν αμέσως άρχισε να αντιμετωπίζει οικονομικές δυσκολίες. Η κυρία Ματίς έπιασε δουλειά για να βοηθήσει την κατάσταση καθώς ο σύζυγός της είχε, κοντά στα άλλα, πάθει βρογχίτιδα και έπρεπε να μείνει στο κρεβάτι. Ο Ματίς είχε πατήσει τα 35 όταν, το 1904, έκανε την πρώτη του ατομική έκθεση στην γκαλερί Vollard. Η έκθεση απέτυχε παταγωδώς.
Ο Ματίς αποφάσισε να απαλλάξει τη ζωγραφική του από αυτό που είχε πλέον αρχίσει να αποκαλεί «η τυραννία του πουαντιλισμού». Οι μικρές κουκίδες αντικαταστάθηκαν με ζωηρές πινελιές, μια συναισθηματική επίδειξη συμπληρωματικών χρωμάτων: κόκκινα και πράσινα, πορτοκαλιά και μπλε, κίτρινα και μοβ. Το φθινόπωρο του 1905, μαζί με άλλους ζωγράφους που πειραματίζονταν με το έντονο χρώμα, ο Ματίς εξέθεσε έργα του στο ξακουστό πια Salon d' Automne. Ο παριζιάνος κριτικός Λουί Βοσέλ είδε την έκθεση και αποκάλεσε τους καλλιτέχνες «fauves» («αγρίμια»). Ετσι γεννήθηκε ο φωβισμός, ο πρώτος μεγάλος -ισμός του 20ού αιώνα. Πολύ σύντομα η οικονομική κατάσταση του Ματίς άλλαξε. Η οικογένεια Στάιν άρχισε να συλλέγει έργα του. Το 1908 ο Ματίς έκανε εκθέσεις στη Νέα Υόρκη, στη Μόσχα και στο Βερολίνο. Ο φωβισμός διέθετε πολύ λίγη πειθαρχία ως κίνημα για να διαρκέσει πάρα πολύ. Αν όμως «φωβισμός» σημαίνει πάθος για το καθαρό, λαμπερό χρώμα, τότε ο Ματίς παρέμεινε φωβιστής για όλη του τη ζωή. Εκείνη την περίοδο φιλοτέχνησε ίσως τα πιο διάσημα έργα του, τη «Χαρά της ζωής» (1908) και το «Κόκκινο εργαστήριο» (1915).
Πολυτέλεια, ηρεμία και απόλαυση
Η οικονομική ευημερία δεν έκανε τον Ματίς λιγότερο εργατικό. Το 1920 σχεδίασε τα σκηνικά για το «Τραγούδι του αηδονιού» του Σεργκέι Ντιάγκιλεφ. Καθότι πάντοτε ενδιαφερόταν για τη χαρακτική, τα επόμενα χρόνια δημοσίευσε 29 οξυγραφίες, εικονογράφηση για τα ποιήματα του Στεφάν Μαλαρμέ, καθώς και εικονογραφήσεις για τα «Ανθη του κακού» του Μποντλέρ.
Ο Ματίς πέρασε τα τελευταία χρόνια της ζωής του μακριά από την οικογένειά του ­ είχε χωρίσει από τη γυναίκα του και τα παιδιά του ήταν πια μεγάλα. Τον φρόντιζε μια Ρωσίδα, η οποία ήταν κάποτε ένα από τα μοντέλα του. Αναγκασμένος να περνάει πολλές ώρες στο κρεβάτι, λόγω εντερικών προβλημάτων, ζωγράφιζε με κραγιόνια τα οποία έδενε σε μια μακριά βέργα. Λίγο προτού πεθάνει, το 1954, ανέπτυξε μια ιδέα που είχε αρκετά χρόνια πριν και δημιούργησε τεράστια κολάζ από χρωματιστό χαρτί (λ.χ. το περίφημο «Σαλιγκάρι»). Καθώς στην Αμερική ξεσπούσε ο αφηρημένος εξπρεσιονισμός, τα αφαιρετικά χρωματιστά κολάζ έκαναν τον Ανρί Ματίς, παρ' όλα τα γεράματά του, τον πιο «νέο» καλλιτέχνη του όψιμου μοντερνισμού.

Πηγή: www.tovima.gr

Αφηρημένη Τέχνη

2
com
Φωτό από: christeas.com
Η αφηρημένη τέχνη είναι ένας όρος που δεν αντιπροσωπεύει μόνο ένα καλλιτεχνικό κίνημα ή μια περίοδο στη μακρά ιστορία της τέχνης.
Αφηρημένη αποκαλούμε την τέχνη που δε μιμείται ούτε αναπαριστά άμεσα την εξωτερική πραγματικότητα.
Ορισμένοι περιορίζουν τον όρο στη μη εικονιστική τέχνη, ενώ άλλοι το χρησιμοποιούν και για τα έργα εκείνα που δεν είναι αναπαραστασιακά, έστω κι αν σε τελευταία ανάλυση απορρέουν από την πραγματικότητα. Κατά καιρούς έχουν προταθεί διάφοροι εναλλακτικοί όροι (μη αναπαραστασιακή, μη αντικειμενική), αλλά δεν έχουν γίνει αποδεκτοί.
Η λέξη «αφηρημένη» χρησιμοποιείται συχνά με σχετική έννοια, αφού η ζωγραφική είναι εκ των πραγμάτων λιγότερο ή περισσότερο αφηρημένη στην αντιμετώπιση των θεμάτων της. Η αρχική πηγή ενός αφηρημένου πίνακα μπορεί να είναι ορατή ή αποκρυπτογραφήσιμη (όπως στους κυβιστικούς πίνακες). Μπορεί όμως να χρησιμοποιούνται αποκλειστικά απλοποιημένα ή γεωμετρικά σχήματα χωρίς καμία άμεση αναφορά στην εξωτερική πραγματικότητα, όπως στην τέχνη του Μοντριάν. Σε ένα τρίτο είδος αφαίρεσης (πχ. πίνακες του Τζάκσον Πόλοκ) η εξέλιξη του πίνακα υποδηλώνεται από τις πινελιές, το χρώμα και την υφή του χρησιμοποιημένου υλικού.
Πίσω από κάθε είδους αφηρημένη τέχνη κρύβεται η ιδέα ότι οι φόρμες και το χρώμα αρκούν για να συγκινήσουν το θεατή και κάποιοι βλέπουν την αφηρημένη τέχνη σαν πρότυπο της ιδεώδους αρμονίας ανάμεσα στον άνθρωπο και το περιβάλλον του. Ένα μεγάλο μέρος της ζωγραφικής του 20ου αιώνα έχει προσπαθήσει μιμούμενο κατά κάποιο τρόπο τη μουσική να αποβάλλει κάθε αναπαραστασιακή πρόθεση. Πηγές έμπνευσης και προηγούμενο για το εγχείρημα αυτό έχουν θεωρηθεί τα διακοσμητικά μοτίβα των κεραμικών, των παλιών χειρογράφων και των εφαρμοσμένων τεχνών, η ισλαμική τέχνη, η γλυπτική των πρωτόγονων και των διάφορων φυλών της Αφρικής και τέλος τα μη ρεαλιστικά στοιχεία στην παλιότερη ευρωπαϊκή ζωγραφική (πχ. το απλοποιημένο αρχιτεκτονικό φόντο σε ορισμένους πίνακες του Φρα Αντζέλικο).
Η αφηρημένη τέχνη του 20ου αιώνα έχει τις ρίζες της στο Σεζάν που απέδωσε ορισμένα στοιχεία τοπίου σαν γεωμετρικά στερεά. Γι' αυτό και το θαύμαζαν τόσο πολύ οι κυβιστές. Το πρώτο πάντως συγκροτημένο αφηρημένο κίνημα της εποχής μας υπήρξε ο κυβισμός , η επιρροή του οποίου ήταν αποφασιστική σε όλους τους μεταγενέστερους καλλιτέχνες. Από την άλλη πλευρά η αυτόνομη αξία του χρώματος τονίστηκε για πρώτη φορά όχι από τους κυβιστές , αλλά από τον Γκωγκέν και τους ζωγράφους της Ποντ-Αβέν και στη συνέχεια απ' τους Ναμπί και τους Φωβ.

Ο πρώτος μη εικονιστικός πίνακας έγινε το 1910 από τον Καντίνσκυ, αν και οπωσδήποτε είχαν προηγηθεί καλλιτέχνες, όπως ο Μορώ και άλλοι, στα έργα των οποίων είχε γίνει ουσιαστικά αόρατο το θέμα. Η συναισθηματική φόρτιση του χρώματος ήταν εξάλλου και μια από τις βασικότερες κινητήριες δυνάμεις του Γερμανικού Εξπρεσιονισμού και γενικά του Εξπρεσιονισμού, που υποστήριζε ότι το σημαντικό πράγμα στην τέχνη δεν ήταν η μίμηση της φύσης, αλλά η έκφραση των συναισθημάτων μέσα από την επιλογή χρωμάτων και γραμμών. Την εμφάνιση του κυβισμού ακολούθησαν μια σειρά από παράγωγά του ή παράλληλά του κινήματα όπως ο Φουτουρισμός στην Ιταλία, ο Βορτισισμός στη Βρετανία, το Ντε Στιλ στην Ολλανδία και διάφορες σχολές Αφαίρεσης στη Ρωσία, που ξεκινούσαν από το Ραγιονισμό του Λαριόνωφ και της Γκοντσάροβα κι έφταναν ως τον Κονστρουκτιβισμό και την αυστηρά γεωμετρική Αφηρημένη Τέχνη του Μάλεβιτς (Σουπρεματισμός).
Στη γλυπτική και τη ζωγραφική της δεκαετίας του 1920, η αφαίρεση και μάλιστα στην πιο γεωμετρική εκδοχή της ήταν πολύ συνηθισμένη σαν ύφος. Στη δεκαετία του 1930, η κύρια τάση στα πλαίσια της αφηρημένης τέχνης, ήταν και πάλι γεωμετρική και το 1932 ιδρύθηκε η ομάδα Αφαίρεση - Δημιουργία για να προωθήσει αυτό ακριβώς το είδος τέχνης - τον ίδιο αυτό ρόλο έπαιξε μετά τον Β.Π. πόλεμο το Salon de Realites Nouvelles.
Στη μεταπολεμική αφηρημένη τέχνη το κύριο χαρακτηριστικό είναι οι άμορφες συνθέσεις και οι νεωτερισμοί στην τεχνική, όπως αυτά εκφράστηκαν μέσα από το κίνημα του Αφηρημένου Εξπρεσιονισμού. Τέλος, η γλυπτική του 20ου αιώνα είναι σε μεγάλο βαθμό μια αφηρημένη γλυπτική (Αρπ, Μπρανκούζι, Κάλντερ, Μουρ, κ.ά.).
Και πόσα θα μπορούσε να γράψει κανείς για τα σύγχρονα έργα αφηρημένης τέχνης που κατακλύζουν το περιβάλλον μας, φιλοτεχνημένα από νέους και μη καλλιτέχνες...

Πηγή: www.artmag.gr

Από το Blogger.

Popular Posts