Εκατό χρόνια χωρίς τον Αλ. Παπαδιαμάντη

0
com


Γιατί τον αγαπάμε ακόμη

Του Σπύρου Γιάνναρα

Όνειρο στο κύμα
«Έβλεπα την αμαυράν και όμως χρυσίζουσαν αμυδρώς κόμην της, τον τράχηλος της τον εύγραμμον, τας λευκάς ως γάλα ωμοπλάτας, τους βραχίονας τους τορνευτούς, όλα συγχεόμενα, μελιχρά και ονειρώδηεις το φέγγος της σελήνης. Διέβλεπα την οσφύν της την ευλίγιστον, τα ισχία της, τας κνήμας, τους πόδας της, μεταξύ σκιάς και φωτός, βαπτιζόμενα εις το κύμα. Εμάντευα το στέρνον της, τους κόλπους της, γλαφυρούς, προέχοντας, δεχομένους όλας τας αύρας τας ριπάς και της θαλάσσης το θείον άρωμα. Ήταν πνοή, ίνδαλμα αφάνταστον, όνειρον επιπλέον εις το κύμα, ήταν νηρηϊς, νύμφη, σειρήν, πλέουσα, ως πλέει ναύς μαγική, η ναύς των ονείρων….»

«Καθώς ο ελληνικός κόσμος χαλαρώνει στην ασφυκτικά αναπαυτική αγκαλιά της φανταστικής ευρωπαϊκής κοινότητας, αυτού του πολύσυλλεκτου κατασκευάσματος που στηρίζεται στην αναγκαιότητα της οικονομίας και όχι σε εκείνη του αισθήματος, ο Παπαδιαμάντης θα έπρεπε να απομακρύνεται και να χάνεται από τα μάτια μας, όπως τόσοι άλλοι πριν και μετά από αυτόν. Όμως ο Παπαδιαμάντης λάμπει περισσότερο παρά ποτέ κι αυτό συμβαίνει παρά τη θέληση μας».
Με αυτά τα λόγια ξεκινούσε ο αείμνηστος Χρήστος Βακαλόπουλος την αποτίμηση της σχέσης μας με το Σκιαθίτη διηγηματογράφο στα 1991. Σήμερα, έναν αιώνα από το θάνατο του, πολλά έχουν αλλάξει κι εμείς μοιάζει να έχουμε προχωρήσει μακριά στον δρόμο που μας απομακρύνει από εκείνον. Ερχόμαστε αντιμέτωποι με τα πρώτα επίχειρα της φαντασιώδους επιθυμίας μας για άκοπη και απρόσκοπτη, αέναη μεγιστοποίηση της καταναλωτικής μας ευχέρειας στην οποία στηρίξαμε τη ζωή μας, με την κατάλυση της υποτυπώδους κοινωνικής μας συνοχής να φαντάζει πιθανό απώτερο ενδεχόμενο.
Ο αριθμός των ανθρώπων που μπορούν σήμερα να απολαύσουν το παπαδιαμαντικό κείμενο συρρικνώνεται διαρκώς. Κυρίως όμως μοιάζει να έχει μειωθεί δραστικά ο αριθμός όσων μπορούν να συλλάβουν ολόκληρο, αδιαχώριστα δηλαδή, το έργο μαζί με τον άνθρωπο. Γιατί ο Παπαδιαμάντης που διεκδικεί επάξια μια θέση στο παγκόσμιο λογοτεχνικό στερέωμα είναι κάτι πολύ παραπάνω από ένα εξαίσιο ηθογράφο της αλλοτινής Ελλάδας, που στήνει στα πόδια τους με ανυπέρβλητο τρόπο ολοζώντανους εμβληματικούς χαρακτήρες μιας δεδομένης κοινωνίας. Αν ο Παπαδιαμάντης μας αποκαλύπτει, σύμφωνα με τον Βακαλόπουλο «την ιερή μελωδία της πραγματικότητας», έναν σεβάσμιο δηλαδή τρόπο σχέσης με ανθρώπους και πράγματα πέρα από τη χρηστική ωφελιμοθηρία, η αντιμετώπιση του μόνο ως μεγάλου συγγραφέα ή μόνο ως ταπεινού ασκητή απειλεί να τον ακυρώσει, θίγοντας την ακεραιότητα του.
Παρόλα αυτά, ίσως τώρα να μπορούμε να αποτιμήσουμε ευκολότερα τη σχέση μας μαζί του. Ζητήσαμε λοιπόν από διαφορετικούς σε ηλικία και επάγγελμα, αναγνώστες του να μας εξηγήσουν γιατί τον διαβάζουν σήμερα. Από τις απαντήσεις προκύπτει ότι ο Παπαδιαμάντης εξακολουθεί να λάμπει παρά τη θέληση μας, λειτουργώντας ως μεσάζων στην ανακάλυψη ενός βαθύτερου εαυτού μας από τον οποίο δεν έχουμε αποκοπεί πλήρως.


Παντελής Μπουκάλας

Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης, ποιητής πάνω απ’ όλα.

«Εν τινι παρεκκλησίω της εν….. Μονής υπήρχε κιβώτιον τι παλαιόν και σεσαθρωμένον, πλήρες εφθαρμένων βιβλίων. Ουδείς των σοφών περιηγητών των επισκεφθέντων κατά καιρούς την βιβλιοθήκην της Μονής ηξίωσε να ρίψη εκ περιεργείας βλέμμα και προς το λησμονημένον κιβώτιον». Παπαδιαμάντης. Προφανώς. «Οι έμποροι των εθνών». «Τι σε Δημητράκη καλέσωμεν; μουσικόν της καραβάνας, ψάλτην του γλυκού νερού, που κοιτάζεις στο βιβλίον και τα λες στα κουτουρού ιμάμην των Χοτζάδων προεξάρχοντα, χαμάμην των Μποχώρηδων εξάρχοντα αμανετζήν ηχηρότατον και μπατακτσήν οχληρότατον. Μας λίγωσες απ’ τη γλύκα τας ψυχάς ημών». Κι αυτό Παπαδιαμάντης. Σατιρικότατος, με την «Ακολουθία του Σπανού» του 14/15ου αιώνα, οπωσδήποτε υπόψη του («Άλαλα τα χείλη των μιαρών, σπανών των κακίστων, και μεγάλων κακοποιών»). Δηλαδή, όχι προφανώς Παπαδιαμάντης, τουλάχιστον έτσι όπως δημιουργήθηκε με τα χρόνια, και ερήμην του, η λογοτεχνική «προφάνεια» του και όπως καλλιέργησε τις προσδοκίες των αναγνωστών του η καθυπόταξη του στο στενό σχήμα του «αγίου των γραμμάτων».
«Και τώρα, όταν ενθυμούμια το κοντόν εκείνο σκοινίον, από το οποίον εσχοινιάσθη κ’ επνίγη η Μοσχούλα, η κατσίκα μου, και αναλογίζωμαι το άλλο σχοινίον της παραβολής, με το οποίον είναι δεμένος ο σκύλος εις την αυλήν του αφέντη μου, διαπορώ μέσα μου αν τα δύο δεν είχαν μεγάλην συγγένειαν, και αν δεν ήσαν ως «σχοίνισμα κληρονομίας» δι’ εμέ, όπως η Γραφή λέγει». Παπαδιαμάντης. Πάλι προφανώς, «Όνειρο στο κύμα», με ηπιότερη δημοτική, πλην με τη Γραφή και τη γνώση της παρούσα όσο σε ελάχιστους. Αλλά και το επόμενο Παπαδιαμάντης, δημοτικός, και για αυτό «απροσδόκητος», τουλάχιστον κατά τα στερεότυπα: «Μοναχός εγώ αγρυπνάω/νυχτερεύω μοναχός ‘λεημοσύνη σας ζητάω,/νύχτα, δόλι’ αγάπη, φως!»-ακριβώς στο βηματισμό του «Μοναχή το δρόμο επήρες…»
Δεν χρειαζόταν να συνυπολογίσει τους παραπάνω στίχους ο Σεφέρης για να συμπεράνει πως «η μόνωση των Ελλήνων ποιητών είναι μεγάλη, είτε ο ποιητής ονομάζεται Κάλβος, είτε Παλαμάς, είτε Παπαδιαμάντης». Το κρίσιμο άλλωστε στο σεφερικό πόρισμα είναι ο χαρακτηρισμός του Σκιαθίτη ως ποιητή. Αυτό ήταν: ποιητής. Κι όχι λόγω των λιγοστών ποημάτων του. Τα πεζά του, ένας κόσμος πλήρης μες στην ποικιλία του, του δίνουν τον τίτλο με ακέραιη την ουσία του.

Η λογική του στιγμιότυπου

0
com
Στιγμές μιας αστικής καθημερινότητας, ντυμένες με κτίρια του παρελθόντος, φιγούρες, χρώματα και σκόρπιες φράσεις, είναι οι “Στιγμές” που αποτύπωσε στα έργα του ο Γιάννης Αδαμάκης. Ζωγραφικές εικόνες, που φέρνουν στον νου σημειώσεις ενός ημερολογίου.


Της Έλσας Σπυριδοπούλου
elsaspi@gmail.com


Τα έργα που παρουσιάζει ο Αδαμάκης στην γκαλερί “Έψιλον” της Θεσσαλονίκης έχουν ως κύριο χαρακτηριστικό τους τα λαμπερά χρώματα. Μην παραπλανηθείτε, όμως. “Το να χρησιμοποιεί κάποιος έντονα χρώματα δεν σημαίνει αναγκαστικά ότι είναι και αισιόδοξα τα έργα. Πολλές φορές είναι πολύ πιο αισιόδοξα κάποια γκρίζα χρώματα παρά τα έντονα, που εξάλλου υπάρχουν φορές που δημιουργούν ένταση, επιθετικότητα”, διευκρίνισε ο ίδιος, σε συνάντηση που είχαμε μαζί του στην γκαλερί.

Κινηματογραφικά πλάνα
Μία από τις σταθερές στο έργο του Αδαμάκη είναι ο σχολιασμός για το πέρασμα του χρόνου, την αμηχανία του ανθρώπου μπροστά στις στιγμές που περνάνε μπροστά στα μάτια του, την ίδια τη ζωή μας.
Κάθε λεπτομέρεια στις εικόνες του σημαίνει κάτι για τον ίδιο. Είναι ο κόσμος μέσα στον οποίο ζει, πλασμένος με ονειρικά και πραγματικά στοιχεία και ισορροπίες ανάμεσα στο γύρω περιβάλλον και τον εσώτερο κόσμο. Όπως λέει ο ίδιος, “κάνω αυτό που νιώθω, χωρίς να μπαίνω στη λογική του λαϊφστάιλ, ορίζοντας τι είναι σύγχρονο και τι όχι”.
Επηρεασμένος από το έργο του Βρετανού Πίτερ Μπλέικ, ο Αδαμάκης δοξάζει το ωραίο καθώς αναδύεται μέσα από τις καθημερινές ιστορίες, αντλώντας πάντα από την παράδοση. “Αντί να τις γράψω ανάλογες ιστορίες γίνανε εικόνες”, ανέφερε. Σε αυτήν τη δουλειά, μάλιστα, που παρουσιάζει στη Θεσσαλονίκη, επικεντρώνεται “στη λογική του στιγμιότυπου. Σε στοιχεία που φορτίζουν την εικόνα συναισθηματικά, με μνήμες. Διότι οι στιγμές δεν είναι μόνο κάτι που συμβαίνει εδώ και τώρα, είναι και κάποιες εικόνες στη μνήμη μας”. Αυτά τα στιγμιότυπα δίνουν στα έργα μια αύρα κινηματογραφική. Σαν αποσπάσματα από σκηνές μιας ταινίας, γεμάτης ήχους, κίνηση, ζωντάνια.

Προς το διαφορετικό
Υπάρχει ωστόσο ο φόβος να ωραιοποιούμε πολλές φορές το χθες, όταν το σήμερα είναι τόσο βαρύ όπως στις μέρες μας. Δεν είναι έτσι; τον ρωτάμε. “Δεν ξέρω αν το σήμερα αρκεί για να βλέπουμε τα πράγματα. Εννοώ ότι αναπόφευκτα το συνδέεις με το χθες και επειδή υπάρχει πάντα η προσδοκία για κάτι καλύτερο δημιουργείται αυτή η αίσθηση της ωραιοποίησης. Όσο για το βαρύ κλίμα που ζούμε, θα έλεγα ότι έχει δύο όψεις, γιατί μπορεί να είναι και δημιουργικό. Σαν τις σχέσεις των ανθρώπων. Μπορεί να βελτιώνονται ή να καταστρέφονται. Αναλόγως πώς το βλέπει κανείς”.
Το μόνο βέβαιο σύμφωνα με τον κ. Αδαμάκη είναι ότι “μόλις βγούμε από αυτό το κλίμα θα είμαστε όλοι διαφορετικοί άνθρωποι. Δεν ξέρω αν θα είναι προς το καλύτερο ή όχι. Σίγουρα τα πράγματα θα είναι διαφορετικά. Είμαι βέβαιος γι’ αυτό, το νιώθω”.
 
  • Γκαλερί “Έψιλον” (Αλ. Σβώλου 7). Έκθεση του Γιάννη Αδαμάκη “Στιγμές”. Διάρκεια έως 29 Ιανουαρίου.
Πηγή: www.makthes.gr

"Με μια δραχμή στην τέχνη"

0
com


Τη Δευτέρα 17 Ιανουαρίου 2011 και ώρα 8:00μ.μ. εγκαινιάζεται στην Titanium Yiayiannos Gallery η ομαδική έκθεση «Με μια δραχμή στην τέχνη», η οποία θα διαρκέσει έως και τη Δευτέρα 7 Φεβρουαρίου 2011.
Η πορεία της δραχμής στο χρόνο και στη γεωγραφία υπήρξε περιπετειώδης μέχρι που αποσύρθηκε με τελικό προορισμό τις προθήκες των μουσείων νομισμάτων για να δώσει τη θέση της στο ευρώ. Όπως αναφέρει το «αριστερό βήμα», η τελευταία πράξη της συναρπαστικής ιστορίας της δραχμής γράφτηκε πριν από δέκα χρόνια όταν η Ελλάδα εντάχθηκε στη ζώνη του ευρώ την 1η Ιανουαρίου του 2001, οπότε η δραχμή αποσύρθηκε και η Ελλάδα έγινε πλήρες μέλος της ΟΝΕ συμπληρώνοντας το ιστορικό κενό στην ήδη υπάρχουσα κοινοτική ένωση.
Η Titanium Yiayiannos Gallery στο πλαίσιο ενός προγράμματος μεγάλων θεματικών εκθέσεων οργάνωσε και θα παρουσιάσει την έκθεση με τίτλο «Με μια δραχμή στην τέχνη», όπου 80 καλλιτέχνες ψηλαφούν τη φόρμα και οραματίζονται την εικόνα του κέρματος της δραχμής, εικόνες με στοιχεία δραματικά, με στοιχεία ηρωικά, με σχολιασμό και σαρκασμό, με σύμβολα αρχαία και σύγχρονα. Μια έκθεση τιμή - μνήμη στη δραχμή που υπήρξε το αρχαιότερο νόμισμα στην ιστορία της ανθρωπότητας.
Στο πλαίσιο της έκθεσης θα υπάρχει αναμνηστικό κόσμημα - καρφίτσα πέτου (επίχρυση δραχμή) - διακριτικό & ενθύμιο.
Διεύθυνση: Βασιλέως Κωνσταντίνου 44, 116 35 Αθήνα
Τηλέφωνο: +30.210.72.97.644
Ώρες Λειτουργίας:
Τρίτη – Παρασκευή 18:00-22:00
Σάββατο – Κυριακή 11:00-15:00

Πηγή: tvxs.gr
Από το Blogger.

Popular Posts